SEO står for Search Engine Optimization, optimering af websites for at opnå gode placeringer i søgemaskinerne
SEO er en del af SEM og er en betegnelse for de tiltag, der har til formål at bringe websider højt op i søgemaskinernes resultatlister.
På dansk bruges betegnelsen “søgemaskineoptimering”, selv om det mere korrekt handler om optimering til søgemaskiner.
SEO kan opdeles i on-page og off-page optimering.
On-page optimering
Sideoptimering, hvor websiderne optimeres efter udvalgte søgeord og hvor tekniske hindringer for god optimering fjernes.
Formålet er dels at få høje placeringer i søgemaskinerne for de udvalgte søgeord, dels at besøgende oplever relevant information, når de kommer ind på siderne.
Off-page optimering
Handler om linkopbygning, så der opnås højere linkpopularitet for websiderne og websitet.
Linkopbygningen sigter både mod forbedrede placeringer i søgemaskinernes søgeresultater, og at opnå mere direkte trafik til websitet.
Relevant SEO
Effektiv og relevant SEO fokuserer på, at bringe websider til tops i resultatlisterne for relevante søgeord.
En del af arbejdet med SEO består i, at finde frem til de relevante søgeord gennem en søgeordsanalyse.