Google’s patenterede metode til angivelse af en websides vigtighed
PageRank (PR) er Googles måde at angive en websides vigtighed på.
I vigtigheden indgår antallet af links, der peger ind på websiden og vigtigheden af de websider de indgående links er placeret på.
Princippet
Princippet i Pagerank er, at et link fra en side A til en side B, er en stemme fra side A til side B.
Google tæller antallet af stemmer og vurderer samtidig vægten af stemmerne. Hvis side A er vigtig i Googles øjne, tæller et link fra side A til side B mere.
Sider med høj PageRank, er altså sider der har mange indgående links og hvor de sider linkene kommer fra, selv har høj vigtighed.
Aflæsning af PageRank med Google Toolbar
Brugere med Google Toolbar installeret, vil kunne aflæse PageRank for den webside, der er åbnet i browseren. Dog antages det, at den PR der rapporteres af Google Toolbar, ikke svarer til den virkelige PR, Google benytter til vægtning af sider.
Betydningen af PageRank
Det antages, at sider med høj PageRank – alt andet lige – placerer sig højere i SERPS.
PageRank er dog kun en del af Googles algoritmer til at præsentere de mest relevante søgeresultater for brugerne.